Op maandag 26 februari werd het startschot gegeven voor de eerste GLOW Academy van 2024, en wat een aftrap was het! Een opkomst van zo’n 60 deelnemers van verschillende scholen bracht een mix van talent en enthousiasme samen. Fontys Hogescholen Eindhoven en Venlo, SintLucas, Technische Universiteit, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, leerlingen en docenten verzamelden zich allen voor een avond vol inspiratie, kennisuitwisseling en bevlogenheid.
De GLOW Academy staat bekend om haar missie om kennis te delen en de band te versterken tussen de nieuwe generatie, die gedijt in het digitale tijdperk, en de doorgewinterde professionals. Deze bijeenkomsten bieden een waardevolle gelegenheid om de nieuwste trends en ontwikkelingen te omarmen, terwijl ze samen leren van elkaars ervaringen en vaardigheden. Dit is van onschatbare waarde voor GLOW. Het succes van het lichtfestival rust op een stevige samenwerking met gevestigde kunstenaars en enthousiaste studenten.
De GLOW Academy, die driemaal per jaar plaatsvindt, biedt een vruchtbare omgeving waar studententeams gedurende drie uur kunnen werken aan hun ideeën en projecten onder begeleiding van een panel van experts uit diverse disciplines. Naast hands-on workshops en creatieve sessies worden studenten verrijkt met masterclasses van ervaren lichtkunstenaars en experts. Zo waren Philip Ross en Studio Toer aanwezig bij de eerste sessie. Deze bijzondere combinatie van kennis en creativiteit stelt de studententeams in staat om een stevig fundament te leggen voor diversiteit en innovatie binnen de lichtkunst. In 2023 zagen bezoekers zo’n zeven werken van studententeams, die allemaal deelnamen aan de Talent Award. Tijdens de Talent Award hebben de studententeams kans om de vakjuryprijs of de publieksprijs te winnen die voor een doorontwikkeling van het project zorgt.
De GLOW Academy belooft ook dit jaar weer een bruisende broedplaats te worden voor grensverleggende ideeën en samenwerkingen. We kijken uit naar de volgende bijeenkomst en de resultaten die daaruit voort zullen komen.