De onlosmakelijke band tussen Eindhoven, lichtkunstfestival GLOW en founder Signify
De plek die Gerard Philips’ visie tot bloei bracht en uitgroeide tot een internationaal intelligente stad, fungeert als basis voor lichtfestival GLOW en founder Signify. Terwijl veel van GLOW’s lichtkunst direct uit de stad onttrokken wordt, groeit Signify door de jaren heen en blijft trouw aan haar oorsprong in Eindhoven: de plek waar alles begon. Dat vormt een onlosmakelijke band tussen de stad, de technologie die daar geboren werd en lichtfestival GLOW. Voor Signify is dit drieluik de essentie van de samenwerking met GLOW, waarin zij de rol van founder, partner én pionier waarnemen.
Licht is leven
Het licht wat zich in Eindhoven ontsprong, leidde tot een bron voor de rest van de hele wereld. GLOW en Signify delen niet alleen dezelfde geografische oorsprong, maar ook een diepgewortelde geschiedenis die ze beiden uitdragen in hun kern. Zo’n kern en basis blijft een belangrijk ijkpunt en groeit met jaren en maatschappelijke veranderingen mee. Hellen van der Plas, CEO Signify Benelux en lid van de Raad van Toezicht van GLOW Eindhoven, vertelt: ‘GLOW Eindhoven is een proeftuin om te innoveren met licht en tegelijkertijd kennis te delen. Het DNA van samenwerken in de Brainport regio Eindhoven is een voorbeeld voor de rest van Nederland en de rest van de wereld. Een omgeving waarin innovatie de drijvende kracht is en ‘jezelf opnieuw uitvinden’ de norm is. Ik vind het geweldig om de ontwikkeling van GLOW te zien in de blijvende zoektocht naar licht, kennis, technologie én verwondering. Want zoals onze grondlegger Gerard Philips het ooit zo mooi verwoordde: ‘licht is leven, licht is blijheid, licht is feestelijkheid’. Conny Degen, brandmanager van Signify Benelux, vult aan: ‘Waar licht in het verleden puur functioneel was, heeft het tegenwoordig een veel bredere rol zoals het verrijken van de kwaliteit van leven. Het omvat kunst, gezondheid, veiligheid en verduurzaming. Licht kan helpen bij het tackelen van de grootste duurzaamheidsuitdagingen zoals klimaatactie, circulaire economie en de wereldwijde voedselvoorziening . We zien GLOW als bundel waar de impact en het belang van licht uitgelegd wordt in kunst en cultuur. Om te informeren, maatschappelijke betrokkenheid te creëren en aan te zetten tot. Licht is écht leven. Het is dan ook vanzelfsprekend dat we deze reis samen zijn begonnen sinds de oprichting van GLOW.’
Geboren uit licht
GLOW werd geboren uit het samensmelten van initiatieven van zowel Gemeente Eindhoven (vanuit citymarketingorganisatie CityDynamiek Eindhoven) en Philips Lighting als het voormalige Signify. In 2006 wilde het stadsbestuur van Eindhoven ‘de Lichtstad’ nieuw leven inblazen en om ook internationale allure te winnen, besloten Burgemeester & Wethouders lid te worden van LUCI, een internationaal netwerk van zo’n 63 steden dat zich bezighoudt met stedelijke verlichting. Daarmee ontstond de wens om iets bijzonders te organiseren wanneer de LUCI-gemeenschap in 2007 Eindhoven zou bezoeken. Frank van der Vloed (destijds CEO van Philips Lighting): “Samen met Stichting CityDynamiek Eindhoven – de gemeentelijke organisatie die alle activiteiten op het gebied van design, cultuur, sport, licht en technologie in Eindhoven coördineerde – werd besloten om na te denken over een bijzondere activiteit. In het gezelschap van Frank Stroeken (Holland Art Gallery) en Eric Boselie (directeur Stichting CityDynamiek Eindhoven, nu Eindhoven247) bezochten we Lyon en haar lichtfestival. We keerden met een groot enthousiasme terug: “Dit is wat Eindhoven nodig heeft!”. Daarmee was GLOW Eindhoven een feit. De initiatiefnemers van het lichtkunstfestival worden sindsdien als ‘De Founders’ gezien: Signify en Gemeente Eindhoven.
Continue ontwikkeling
Ronald Ramakers, directeur van GLOW Eindhoven, vertelt: ‘Terwijl GLOW vreugde en verwondering naar iedereen brengt door middel van lichtkunst, draagt founder Signify bij aan de ontwikkeling van het festival zelf door te ondersteunen in bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoordelijkheden zoals duurzaamheid. GLOW heeft zich daardoor kunnen ontwikkelen tot een inspirerend platform dat niet alleen de grenzen van lichtkunst verlegt, maar ook een voortrekkersrol vervult op het gebied van een duurzaam (evenementen)beleid.’ Conny: ‘Die duurzaamheid is wat we ontzettend belangrijk vinden in de evolutie van het foundership, maar vooral ook in al onze samenwerkingen. Het vormt het hart van onze filosofie. Sinds we de bedrijfsnaam Signify dragen (2018), hebben we duurzaamheid geïntegreerd in al onze activiteiten, bedrijfsprocessen en innovaties. Het is niet langer een losstaand element, maar de kern van onze strategie en een belangrijk onderdeel van wie we zijn. Het komt tot uiting in al onze relaties. Naast het minimaliseren van onze ecologische voetafdruk, gaat het ook om het creëren van oplossingen die mensen een duurzamer, gezonder, veiliger en comfortabeler leven bieden. In het foundership kunnen we deze boodschap krachtig overbrengen naar zowel een groot, breed publiek als naar industrieën en gemeenschappen wereldwijd.’
x
Culture 2022
Culture 2022
Licht als boodschapper
Een mooi voorbeeld van het overbrengen van boodschappen werd getoond tijdens GLOW 2022 (Urban Skin) waar Signify op de binnenplaats van DOMUSDELA (eveneens partner) met het lichtkunstwerk ‘Culture’ de kwestie van voedselvoorziening belichtte. Het lichtkunstwerk liet zien hoe verlichting kan bijdragen aan een duurzame continue productie van gezond voedsel voor een groeiende bevolking. Kunstenaar Tom Dekyvere gaf een knipoog aan het kunstwerk door de duurzaam geteelde tomaten te verkopen voor €1 via de gezonde snackautomaat (zie bovenstaande foto’s).
Daarnaast organiseert Signify jaarlijks klantenevenementen tijdens GLOW op een locatie die verlicht is met ‘het licht uit Eindhoven’. Het voegt een extra dimensie toe aan al hun samenwerkingen, zoals Conny uitlegt: ‘Onze relaties ervaren de verschillende facetten van Signify door het bezoeken van een specifieke locatie die ons licht slim inzet, in combinatie met een gedeeld lichtkunstwerk in de openbare ruimte én een speciale GLOW-tour. Hierdoor komen samenwerkingen bij elkaar. Het geeft een presentatie van verschillende aspecten waardoor we onszelf als Signify Eindhoven, het licht uit Eindhoven en GLOW Eindhoven als drieluik presenteren. Die verbinding die we leggen met lichtkunst, is voor ons essentieel om het juiste verhaal te vertellen. Daarbij gaat het niet alleen om de esthetiek, maar ook om het onderwerp dat altijd in lijn ligt met de ontwikkelingen in de wereld.’
Een hoogtepunt van het foundership, was het lichtkunstwerk op Eindhovense icoon De Witte Dame (zie onderstaande video). Tijdens GLOW 2019 transformeerde het markante gebouw in een indrukwekkend schouw- en hoorspel. Het werk gaf een plottwist tussen het beleven van licht én donker. Het zette bezoekers aan om na te denken over het belang van licht en hoe daar spaarzamer en slimmer mee omgegaan kan worden. Conny benadrukt: ‘Het gaat altijd om de verhalen en waarden achter de kunstwerken, waarbij we blijven onderstrepen dat licht zóveel meer is dan alleen maar licht.’.
De tekst loopt door onder de video.
Licht brengt samen
Ronald: In de samenwerking met Signify wordt GLOW continu uitgedaagd om kritisch en innovatief te kijken naar de grenzen van lichtkunst en het festival zelf. Signify is daardoor een betrouwbare partner én inspirator. Het mooie is dat we een gezamenlijk doel hebben. Licht brengen naar iedereen, in wat voor vorm dan ook.’ Conny vult aan: ‘Dat is een duurzame basis. We blijven investeren in de ongekende mogelijkheden van het licht en als founder zien we het belang daarvan, naast de blijvende groei van het festival. GLOW is zoveel meer dan alleen een lichtfestival: het brengt vreugde, verbindt mensen en creëert onvergetelijke herinneringen door middel van lichtkunst.’
Meer nieuws
12 mei, 2023
GLOW Eindhoven en Signify brengen licht naar bewoners in Eindhoven op De Dag van het Licht op 16 mei 2023
Op 16 mei 2023 is de Internationale Dag van het Licht. GLOW Eindhoven staat in samenwerking met Sign...
21 maart, 2023
Een internationale samenkomst tijdens City of Lights
Begin maart bezocht GLOW het City of Lights festival in Jyväskylä in Finland. Natuurlijk om de lic...
10 maart, 2023
GLOW tekent overeenkomst 'Green Deal Evenementen'
6 juni, 2023
Bex* en GLOW bundelen krachten om het lichtfestival naar een internationaal niveau te tillen
GLOW Eindhoven kondigt met trots de nieuwe samenwerking aan met communicatie- en PR-bureau Bex*. De ...
GLOW nieuws in je mailbox
Word partner
GLOW Eindhoven bestaat dankzij bijzondere samenwerkingen en op maat gemaakte partnerships.
Steun GLOW
Doneer eenvoudig en veilig een vrijwillig bedrag. Stichting GLOW is met iedere donatie blij!